پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت آیت الله طه محمدی

رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی در گذشت آیت الله طه محمدی نماینده سابق ولی‌فقیه در استان‌ همدان را تسلیت گفت.
تصویر پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت آیت الله طه محمدی

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی در گذشت آیت الله طه محمدی نماینده سابق ولی‌فقیه در استان‌ همدان را تسلیت گفت.

متن پیام او به شرح زیر است:

ارتحال عالم وارسته و مجاهد فاضل، آیت‌الله حاج شیخ‌ غیاث‌الدین طه‌محمدی، نماینده سابق ولی‌فقیه در استان‌ و امام جمعه همدان و نماینده سابق مردم استان همدان در مجلس خبرگان رهبری موجب تأسف و تأثر شد.

این روحانی پارسا و مهذب از مبارزان فعال و پرتلاش دوران روشنگری مردم‌ و قیام اسلامی علیه حکومت ستم‌شاهی بودند که در واقعه مدرسه فیضیه مورد ضرب و شتم‌ قرار گرفتند و با پیروزی انقلاب چه در دوران دفاع‌مقدس با حضور در جبهه‌ها و پس از آن نیز در عرصه‌های تبلیغی و فرهنگی، ترویج شعائر مذهبی و معارف‌ دینی و تربیت طلاب و نیز امور خیریه و عام‌المنفعه ، خدمات شایان و کارنامه ارزشمندی از مجاهدت خویش برجای گذاشتند.

ضمن عرض تسلیت به روحانیت و حوزه‌های محترم علمیه، مردم شریف استان همدان و بیت معزز، علو درجات و رضوان‌ الهی برای این عالم جلیل‌القدر و صبر و اجر برای بازماندگان از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

آیت الله طه محمدی نماینده پیشین مجلس خبرگان رهبری از استان همدان و ۱۴ سال نماینده ولی فقیه در استان همدان و امام جمعه شهر همدان بود.

وی دارای عنوان حوزوی آیت‌الله بود و ۲۳ سال امام جمعه شهرستان فامنین را بر عهده داشت و بعدها به‌عنوان امام جمعه همدان منصوب شد.

آیت الله طه محمدی همدانی سال ۱۳۲۶ در یکی از روستاهای فامنین همدان در یک خانواده مذهبی بدنیا آمد، او در ۱۲ سالگی جهت تحصیل به حوزه علمیه قم رهسپار شد، درس مقدمات را نزد برادر خود حجت الاسلام حاج میرزا علی محمدی و سطوح عالی را هم نزد حضرات آیات نوری همدانی،مشکینی، سلطانی طباطبایی و خزعلی پست سر گذاشت.

وی همچنین دروس خارج از فقه و اصول را نیز از محضر آیات عظام و علمای اعلام از جمله امام خمینی(ره)، میرزا هاشم آملی و شیخ مرتضی حائری تلمذ کرد و منظومه حکمت ، را نزد شهید مفتح و حکمت متعالیه ، مباحث عرفانی و تفسیری را در خدمت علامه بزرگوار طباطبائی، جوادی آملی، حسن زاده آملی و شهید مطهری فرا گرفت.

آیت الله طه محمدی همدانی در سن ۲۸ سالگی موفق به کسب اجازه اجتهاداز آیت الله میرزا هاشم آملی شد و از حضرات آیات همچون محمد تقی بهجت و سید شهاب الدین مرعشی نجفی و محمد علی اراکی اجازه نقل حدیث را دریافت کرد.

وی در مبارزات علیه رژیم ستم شاهی ید طولایی را داراست و پیش از قیام پانزده خرداد سال ۴۲ فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرد، آیت الله طه محمدی از جمله افرادی بود که در واقعه مدرسه فیضیه مورد ضرب و شتم ماموران رژیم ستم شاهی قرار گرفت.

وی در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز با حضور در مناطق جنگی همراه رزمندگان بود و در زمینه جمع آوری کمک های مردمی و پشتیبانی از جبهه های جنگ حضور فعال داشت. از اقدامات مهم ایشان به تاسیس حوزه های علمیه خواهران و برادران الزهرا و امیرالمومنین شهرستان فامنین و تربیت صدها طلبه موفق در عرصه های مختلف مدیریتی ، علمی و تبلیغی می توان اشاره کرد.

منبع: ایرنا

681539